inka trail more or less

Åh vad jag har dragit mig för att skriva om inka leden men såhär fem dagar försent så kör vi, bang, pang på.
Skulle bli cirka en mil långt inlägg i tråk text om jag i detalj skulle skriva om varje dag så det får bli en sammanfattning.

- "Guiden". Hade ett jäkla maniac till guide. En schkitzofren gubbe med mustasch som automatiskt fick bli kallad vakten, chefen eller han som försökte utrota judarna, vi fattade aldrig vad han hette påriktigt och att kalla honom guiden var bara inte ett alternativ. Han älskade uttrycken "more or less" och "little by little" och lyckades på något magiskt vis få in just dom uttrycken i alla meningar han sa, ganska fantastiskt när man tänker efter.
Hans favorit syssla var att styra och bestämma och få folk att göra som han ville, more or less, lite som en störig fårhund. Några exempel på hans hysteri om att få bestämma var när vi frågade vilken tid vi skulle upp dagen därpå och fick till svar att han inte tänkte svara på det nu utan att vi gott fick vänta på svaret tills efter middagen, idioti more or less skulle jag säga. Ett till exempel var att han gormade att vi skulle gå långsammare för att sedan tre minuter efter gormade ännu högre att vi var tvungna att gå snabbare och så höll det på. Ett sista classic exempel på vaktens schkitzofreni var väl framme på Machu Picchu, han stannade och sa "här är en bra plats att ta bilder på" och sedan ett par minuter efter lacka och fräsa "ska vi bara stå där och ta bilder hela tiden eller vill ni lära er något om den här platsen eller". Kan ju sammanfatta det hela kring vakten att jag var väldigt sugen på att råka peta till honom i ryggen med min vandrings pinne lite för hårt så han föll ner från ett stup ett antal gånger, more or less.

- Gruppen. Hade inte världstur med gruppen heller, det var vi fyra tjejer plus två norskor. Alla från Norge är trevliga, söta och sportiga tänkte jag innan vandringen, men icke. Jag måste nog säga att jag var den som störde mig mest på dom, kanske lite i onödan men ändå, det är min blogg så jag säger vad jag tycker.
Det dom behövde förbättra med sig själva var sin engelska, sin kondition, sitt sätt att använda vandrings stavar, sin humor och att använda BH vid matbordet. Nog sagt om det.

- Maten osv. Maten, bäst. Hade bästa gänget med porters (bärare) och kocken Victoriano som gjorde kick ass bra mat. Porterserna var kortare än mig och bar på 30 kilo packning uppför bergen i dubbelt så hög hastighet än oss, helt jävla otroligt faktiskt. En varm applåd för dom. Bästa grabbarna!

- Vandringen. Hade förberett mig på att det skulle vara så-jävla-svårt och att jag, more or less, skulle gråta och kräkas längs hela inka leden eftersom jag inte direkt hanterade höjdskillnaden så bra dom första dagarna plus att jag i princip aldrig har tränat. Men jag blev sjukt överraskad och imponerad av mig själv, och alla andra så klart. Gick ofta längst fram och var inte allt för tjurig och kräktes inte en ända gång, heja! Det var så sjukligt fint överallt och egentligen skulle man kunnat plocka fram kameran och bildena skulle kunnat ha platsat på vykort eller i National Georaphic hela jäkla tiden. Amazing helt enkelt.

- Machu Picchu. Efter fyra dagar av hypeande om Machu Picchu och när vi äntligen såg det för första gången uppe vid Sungate blev jag nästan lite tårögd. Vet inte om jag skulle blivit lika imponerad om jag hade tagit tåget upp dit över en dag men efter fyra dagar av förhoppningar så var det så jäkla nice att äntligen komma dit. Dock orkade vi inte vara där i mer än typ två timmar eftersom vi hade gått upp 03.00 på morgonen men ändå.
Vill också tillägga att Vakten krossade baksidan på min mobil uppe på toppen när han skulle ta n bild på oss. Det blev inte ens en bild för han fattade inte hur man gjorde, kanon kul.

Är sjukt nöjd att vi gjorde inka leden, vilket är den coolaste av alla leder man kan göra, no bdout about it, men jag är sjukt nöjd att det är klart och jag skulle nog inte göra om det. Det är dock ett måste om man är i Cusco annars är man larvig. Nu blev det ett en mil långt inlägg ändå men det var allt more or less.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0