det här med myteri

 
Dag 1
Ligger här och rullar runt i min säng i båten. Vi alla har knaprat sjösjukepiller och mår lite smyg illa. Thank god att det finns räcken på sängarna annars skulle jag ramlat ner på stackars Adam för länge sedan för det gungar skapligt mycket. God natt då!
 
Dag 2
Rullade runt i sängen hela natten men sov rätt så gott ändå. Idag har vi legat och solat på däck och jag och Linn har lyssnat på dokumentären om Estonia katastrofen, superpassande när man är på en båt och inte kan se land åt något håll. Det simmade dock massa delfiner runt båten och det ägde. Man blir sjukt sugen på att bli delfin skötare igen som alla ville när man gick på dagis, men delfiner äger fan. Annars då? Alla utom jag mår ganska illa och har svårt att äta. Själv tackar jag mitt urusla balanssinne för att jag knappt mår illa och kunde äta mer lunch än någon annan. Så är det!
 
Dag 3
Sugig natt som fasen. Vaknade av ingenting klockan halv tre och kunde inte somna om. Låg och rullade runt i sängen som vanligt och svettades som en idiot. Slängde på en riktigt urtrist dokumentär  eftersom det tio gånger av tio får mig att somna inom fyra minuter men det funkade inte heller. Lyssnade klart på den urtrista dokumentären och fortsatte ligga och svettas. Började höra konstiga blöta och knarriga ljud och började bli rädd. Slängde på en till dokumentär för att inte ligga och lyssna på ljuden men blev vara ännu räddare och var tvungen att tända lampan. Linn vakna och morrade åt mig att släcka lampan. Blev ännu räddare ljuden blev ännu högre. Tände lampan lite då och då för att försäkra mig om att ingen stod och kollade på mig vid sängen. Ännu fler blöta ljud och blinkande ljus utifrån matsalen. Aaah! Givetvis, det är ju någon som har glömt att stänga av vattnet till toaletten och det skvimpar ut. Shit måste rädda mina väskor på golvet från toa vattnet. Snabbt ner på golvet och fiska upp väskorna, oj oj oj vad mycket vatten det var på golvet borta vid korridorerna. Dom kommer ju behöva byta ut hela trä golvet i båten, stackarna. Men pjuh, väskorna är räddade och det angår ju inte mig att båten kommer bli fukskadad, skönt. Somnade vid sex tiden. 
Det otroligt fuktskadade golvet såg inte alls fuktaskadat ut på morgonen. Käka frukost med dom andra och det visade sig att en annan kille också hade nojat runt hela natten. Och blinkat runt med sin pannlampa för att inte få panik. Undra vad i helvete dom stoppa i maten igårkväll för något sånt där har jag aldrig varit med om innan. 
Anyway, vi kan se Sunblas öarna nu och ska snart gå iland. Ser sjukt fint ut och är så jävla tagg!
Ön ägde, vi solade, åt kokosnötter, åkte ut och sköt fisk med harpungevär och annat sköt ös. På kvällen åt vi hummer middag och drack rom på däck. Sånt som man ska göra när man är på en båt i Karibien lixom. 
 
Dag 4
Snor väder hela dagen. Har legat på däck och försökt sola medan vi rörde oss mot ö nummer två. Ö nummer två sög ganska mycket också faktiskt och sen blev det ett sjukt blixt och regnoväder som höll på hela natten. Vi satt mest i båten och folk höll på och tjöt om Israel och Palestina konflikten som vanligt. Höll mest tyst eftersom jag vet pinsamt lite om vad den faktiskt handlar om och gick och la mig. Bra dag ändå faktiskt även fast det inte låter som det. 
 
Dag 5
Kom till ö nummer tre och den var ganska så usel också. Eller egentligen inte, så fort solen var framme så ägde livet men varje gång den gick i moln kändes ön ganska usel igen.  Vi har alla börjat fundera på det här med myteri ganska mycket de här dagarna. Jag har nu full förståelse för dom stackarns satarna som seglade i typ ett halvår med en och samma kapten förr i tiden. Åt helvete med att en person ska bestämma över alla andra hela tiden. Det har faktiskt börjat kännas lite som en klassresa i fyran till barnens Ö där fröknarna sa att det ska vara släckt och tyst  klockan nio typ. Fast grownup style, släckt klockan tolv. Vad i helvete lixom? Kaptenen har gnällt på oss varje natt nu över att vi vill sitta uppe efter klockan tolv och dricka rom eller ja, diskutera Israel och Palestina konflikten. Men neje det går inte för sig. Det är tydligen superviktigt för honom att få sin sömn eftersom-han-arbetar-sååå-hårt på dagarna, vilket innebär autopilot på båten och att kaptenen kan göra annat som tex leka med papegojan eller röka på vilket han gör 24 timmar om dygnet.  Jobbigt, verkligen. Jag vet att jag är superbra på att klaga och tar tillfälle i akt när jag kan men i princip alla på båten håller på att balla ur på honom. Jag är 21 år, vissa här är över 30 och det känns ganska bisarrt att någon ska säga till oss vad vi får och inte får göra då, speciellt när vi betalat 550 dollar för resan. Hallå!
När vi frågar om vi kan göra saker kommer han alltid med massa usla ursäkter som "näe ni kan inte bada på natten, det är fullt med stingrockor i vattnet" eller "näe vi kan inte köra er till den där superfina ön, det är korallrev på ena sidan så det är svårt att ta sig dit, och vi har inte mycket tid ",  har lust att säga såhär typ när han säger så "svårt att ta sig dit säger du? Testa att åka runt ön då kanske, och ont om tid säger du? Måste vi alla passa tiden då du blir hög och pratar med papegojan med bebisröst? Kom och hämta oss då. Föressten finns det gott om rep och vi vet allt om hur kölhalning går till, bitch", ungefär, sen är det ju bara det här med språkproblmet, han pratar i princip bara spanska annars hade jag sagt allt det där, lätt.
 
Jaja. Har faktiskt ändå haft sjukt bra dagar på båten även fast det inte låter som så. Har varit sjukt vackert och dom andra som rest med oss har varit astrevliga.  Och så har vi fått mycket färg såklart. Skulle dock ha valt ett annat företag om jag skulle göra om samma resa och det kommer vi nog alla göra klart för dom på trip advisor sen, helvete vad mycket smuts kaptenen kommer att få. Rätt åt dig din fula höga gamla spanjor. Uäk. 
 
Jaja nu är klockan 03.36 och jag kan inte sova på grund av överhettning i vår smutsiga gamla hytt. Tydligen får man inte sova på däck heller men nu tänker jag gå upp dit ändå, badass som jag är. 
 
Dag 6
Inte så värst mycket att säga egentligen. Lämnade båten på morgonen och åkte till Panama City. Har dock tappat bort halva vår grupp, deras bil har inte kommit fram än och vi ha väntat i fyra timmar nu. Anyway, har precis tagit en sjukt välbehövlig dusch. Kladdat runt med solkräm och kokosolja i 5 dagar nu utan att duscha och alla har verkligen luktat sjukligt äckligt. Japp det var det då! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0